журнал "Літера -Т" №2


Вийшов  новий незалежний журнал "Літера -Т" №2. Формат А-5. До нього увійшли твори 10 авторів - членів "Зимової вишні" і студії "Сузіря". Вітаю студентів Тульчинського технікуму ветеринарної медицини і Тульчинського культпросвітнього училища з публікацією.

Світлана Кринична

***
На миснику полив’яні миски,
Старі і давні трішечки щербаті.
На кожній намальовані квітки
І  навіть  півники на них чубаті.

Їх діставали тільки на свята
І берегли, як золото у хаті,
Велично насипалася кутя.
Колись на щедрість всі були багаті.

Хай  десь  розкішно  світиться кришталь ,
А  в мене, просто  миска із квітками,
Що я через  років життєву  даль
Так трепетно вкриваю рушниками.

ЖИТТЯ

Життя – немов на крузі гончара
Тугавіє, біжить,  неначе глина.
Роки воно вітрами сповива
Шукає правду, та знайде провину.
Закономірностей у ньому гра,
Та пам’ятай завжди, що ти людина,
Коли в душі освячена пора,
Коли біди незваної година,
Коли думки народжують слова,
Коли зібрався рівно за хвилину
Твердим торкнутись дотиком пера
І написати всім, що ти – Людина!


Наталія Циганова

…півтисячі… днів голодомору…

Півтисячі – просто число?...
ні… це тільки здається.
Ним можна обчислити все: і як час очманів,
і глузд, і життя, і терпіння, і зойкання серця…
Двадцяте сторіччя.
30–ті.
Півтисячі днів.
Півтисячі скошених днів.
Як–то кажуть – плюс/мінус.
Плюс/мінус від трьох мільйонів смертей – до шести.
Як це осягнути?...
І те, що, війні на відміну,
у мирні часи голод штучно життями притих?...
Життями притих на тоненьких, стеблинками, ніжках
малих діточок…
не проживших цих п’ять сотень діб…
Постійно замореним голодом падати в ліжко –
як це?
Як це? – лиш уві сні їсти спечений хліб?...
Як це? – просинатись щоранку всім тим, хто був винний?...
Так… їх вже нема… але ж ранки були і у них?…
Як гордо у рупор кричалося слово «людина»!...
Чого ж в Україні в тридцяті цей рупор затих?...
Чого ж?...
...та у кого питаю?...у винних – даремно.
Пішли. В кляте, збігле в роках без субтитрів, німе.
…не соромно в тім, що я є – росіянка.
Напевновід гордості за Україну…
де я нині – Є…

Ірина Червонюк

СУСІД

«Щойно трапилась пригода!» –
Мамі скаржився Денис.
– «Наш сусід із верхніх  сходів
Покотився прямо вниз.
Так кричав він без зупинки.
Що робити я не знав!»
– «Розкажи дослівно синку
Що ж кричав, коли упав?»
– «Мамо, треба повторити
Геть усі його слова?»
– «Ні! Негарні пропустити
Нащо ж в тобі голова?!»
Хлопчик знизував плечима,
Фільтрував слова, як слід
І сказав: – «Ти знаєш, мамо!
Мовчки падав наш сусід»

В ТВОЇХ ОЧАХ
В твоїх очах, моє відлуння тиші.
У них мій спокій, радість і печаль.
Твій погляд перед сном мене колише,
Коли іду, то проводжає вдаль.
В твоїх очах – майбутнє і минуле.
В них неба й океану глибина.
Я стільки раз, здавалось, в ній тонула,
Та не дісталась все ж таки до дна.
В очах  вогонь і спогадів, і вражень.
Я загубилась в них без вороття,
Купаючись у хвилях відображень
Мого кохання на усе життя…

Світлана Баламут

***
Слізьми думки гіркі в безсонні прала.
Та тихо так, щоб не збудити ніч.
Я за свої гріхи себе картала.
Із ніччю залишившись віч-на-віч.
А скоро буде п'ять мені по десять.
Стихає пісня, що лунала в юнь.
Вже тіло тут, душею іще десь я
У щирості далеких тих відлунь.
Стомилась ніч...Як я в житті стомилась.
Й присіла тихо на ослін в кутку.
Гіркі думки слізьми я окропила.
I впала в ніч тривожну та хитку.

Я НЕ ЗМОГЛА
Я не змогла. Прости мені мій гріх.
Я не змогла лиш другом залишитись.
I закохалась людям всім на сміх.
Тепер не знаю, як без тебе жити.
Бракує слів i сили не стає.
А ти так щиро дивишся у очі,
Аж млосно на душі моїй стає
I серце в грудях голосно тріпоче.
I руки затремтіли...Іще мить
I я відвернусь. Ти не будеш знати,
Як сильно в грудях в мене все болить,
Як хочу я в цю мить тебе обняти.
Не маю права. Ти чужий. Не мій.
Між нами сто віків лягло рядами.
Манливий обрій твій i молодий.
А я на заході стою роками.

Наталія Сафіуліна

ОСІНЬ
                                                            
Взяла у калини дороге намисто
І співала Осінь радісних пісень.
Так їй захотілось прогулятись містом
І в яскраві барви фарбувати день!

Йде собі весела, щось під ніс бурмоче
І гортає пальчиком всі пісні в плей-лист.
Там комусь легесенько щічку полоскоче:
«Ну, мовляв, всміхайся! Що за песиміст?!»

Он на лавці парочка розвернулась спинами
І від цього холодно молодим серцям.
«Я їх соковитою пригощу малиною,
Ще й бабусі виторгу за смачненьке дам!

Для малечі листя я натрушу кленового—
Від дитячих радощів стане теплим день.
Приготую чаю всім й печива медового
І каштанів декілька вкину до кишень!»

Так гуляла Осінь золотими парками,
А за день утоми зовсім не було.
Там солодку вату роздавала хмарками—
Любить вона, Осінь, дарувать тепло.

Скине не на довго дороге намисто,
Плеєр відпочине від гучних  пісень,
Ну а завтра знову піде Осінь містом
У яскраві фарби малювати день…

Анастасія Рябоконь

***
В пориві швидкоплинного життя,
Коли цвітуть в душі барвисті квіти,
Прислухайся до струн серцебиття,
Немов би це – найважливіше в світі.

Пройшовши негаразди, озирнись –
Залиш в душі лиш добре незабутнє.
Не бійся крил, що підіймають ввись,
Як святом стануть долі сірі будні.

В собі не замикайся ні на мить.
Щоб зберігати душу молодою,
Ділись теплом, що в ній палахкотить
З людьми́, що завжди поруч із тобою.

***
Душа моя холодна, наче зраджена,
Обкрадена, знівечена, спустошена.
Надія в ній ошукана несправджена
І зливами кислотними орошена.

Ще вчора усміхалась я веселкою,
І барвами у ній тремтіло полум'я.
Тепер між хмар лечу у даль лелекою
У сірому відтінку цього полудня.

Любов у жилах  ще кипіла мить тому
Надійний на віки шукала свій маяк.
Чому ж я думкою у почуттях тону?
Можливо хибний у житті обрала шлях?..

Мартинович Анастасія 

***
Душа не здолає гріха –
Стою я між пеклом та раєм…
Невже моя доля така?
Нестерпно так серце палає!
В неволі ж бо птах не співа,
І крила свої не розправить.
А я ще жива! Ще жива
У серці і мрія і пам'ять.
Я скину кайдани тяжкі,
І стрімко порину у небо,
Де часу потоки стрімкі
Нестимуть щомиті до тебе.

О, УКРАЇНО, РІДНА МАТИ!

Чому ти плачеш, Україно?
Чому засмучена стоїш?
Чому, моя ти солов’їно,
Від болю в розпачі кричиш?

 Чому в очах твоїх синеньких
Сльоза бринить, немов струна?
Невже до нас, дітей маленьких,
Вже не прийде твоя весна?

 О Україно! Рідна мати!
З колін скоріше підіймись.
Розкидай ворогів проклятих,
Здіймися сильною у вись.


Павловська Анастасія

МИ – ВІДДАНІ ДІТИ ВКРАЇНИ

Може вже досить вам ставити нас на коліна,            
Псувати майбутнє, втішатися горем родин,              
Щодня забираючи тих, кого щиро любили,               
В пітьму безіменних, травою порослих могил.         
Боротися будемо міцно зціпляючи зуби,              
І прямо дивитись у вічі своїм ворогам.                      
Під прапором жовто-блакитним у сяйві Тризуба      
Ми – віддані діти Вкраїни святим берегам!

МОЯ УКРАЇНА

Проміння теплий дотик і пісня колискова,                
Що ніжний голос мами мені колись співав,              
Смачна скоринка хліба духмяно-запашного –          
Це все моя Вкраїна – найкраща їх держав.                
Де на життя любов’ю і материнським словом           
Мене благословили подарувавши шанс                     
Любити і радіти, навчатися, трудитись                      
На благо Батьківщини, що виплекала нас.                 
Ми патріоти юні. Від нас тепер залежить,                 
Із чим моя країна в майбутнє увійде.                    
Нам славити ділами її щодня належить                  
І зірка України над обрієм зійде!                            

Ігор Мельничук

***
Поговори зі мною, Боже
В хвилини смутку й самоти.
Скажи мені, як жити гоже,
Як вберегтися від біди?
Моя душа в пітьмі блукає,
Покається і знов грішить…
Спасіння в тебе лиш шукає
Й сама ж від нього все біжить.    
Незнання й страх калічать душу.
Яке майбутнє жде мене?
Законів скільки я порушу
І, що в житті не омине?
Я не боюся смерті злої,
Бо ми усі колись помрем.
Не всі скуштують плоті й крові,
Проте позбавляться проблем.
Я ж хочу слід свій залишити
На цій дарованій землі,
Щоб пам’ятали батька діти,
Як відлетять вже журавлі.
Зайду до церкви і покаюсь,
Очищу душу від гріхів,
У серці знову посміхаюсь,
Та чи на довго днів…років?
Почуй мене! Помилуй, Боже!
Не дай, щоб зло перемогло!
Дай сили й волі жить, як гоже,
Щоб серце спокій віднайшло!

Алла Гавришко-Бабічева

БАТЬКІВСЬКА МОВА

Найперше у світі промовлене слово —
Дарована Богом з народження мова.
Своя, найдорожча, від прадіда-діда,
Співуча, відверта, пряма і відкрита.

З батьківської мови народжені Богом
Слова молитов біля храму порогу,
Що в небо здіймають душа і вуста.
В них мить одкровення свята і проста.

Немов калинове яскраве намисто
В народній всміхається нам вона пісні
І ллється з далеких земних небокраїв,
Де вітер в смереках світанки стрічає.

Лунає вона із трибун урочисто,
На жаль, лиш не завжди прозора та чиста,
Та все ж таки рідна, усім зрозуміла
Ця мова, що світ нам безмежний відкрила.

На захист усього на світі святого
Вставало добою завжди наше слово,
Бо сила-силенна живе в нім віками
Від прадіда-діда, від батька і мами.

Ми з мовою творимо щастя і долю,
В святій боротьбі здобуваємо волю,
Хвалу воздаємо могутньому Богу
За мову, що дав у життєву дорогу.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Перша колективна збірка віршів "І музика, і слово, і сльоза..."

Подільська літературно-мистецька премія "Кришталева вишня"